Menjana
pendapatan lumayan melalui affiliate marketing bukan lagi merupakan perkara
yang asing di kalangan pengguna internet atau mereka yang masih baru dalam
bidang perniagaan internet. Bagaimanapun, ramai affiliate marketer hari ini
kebingungan dalam memilih apakah produk yang sesuai untuk mereka promosikan.
Hal ini disebabkan terlampau banyak program-program affiliate yang muncul dalam
niche-niche yang mereka rasakan menarik. Nasib baiklah di sana masih terdapat
teknik-teknik yang betul untuk memilih produk-produk yang sesuai untuk
dipromosikan di internet. Antara kesilapan-kesilapan yang biasa dilakukan oleh
affiliate marketer ialah:
1.
Tidak mempromosikan produk yang berpotensi
mendatangkan keuntungan
Ramai
orang yang menyertai sesebuah program affliliate dengan niat untuk menjana
pendapatan sebanyak yang mungkin dengan seberapa segera. Inilah antara sebab
kenapa mereka terlepas pandang terhadap fakta bahawa bukan semua produk yang
‘hangat’ itu sesuai untuk mereka promosikan. Oleh itu mereka tidak sepatutnya
memilih produk yang mempunyai permintaan di pasaran tanpa memikirkan adakah
produk itu sesuai dengan minat mereka. Demi menjamin keuntungan yang stabil dan
berterusan, seseorang affiliate marketer itu hendaklah memilih produk yang
menjadi minatnya.
2.
Tidak mencuba produk yang dipromosikan itu
Ini
merupakan kesilapan besar yang akan merugikan anda dan menyebabkan usaha
promosi anda tidak mendatangkan hasil yang diharapkan. Adalah penting untuk
anda mencuba sendiri terlebih dahulu produk yang ingin dipromosikan itu. Ini
akan membolehkan anda tampil dengan lebih yakin ketika mempromosikannya, di
samping dapat menjawab soalan-soalan yang mungkin akan ditanya oleh prospek
yang berminat dengan produk tersebut. Jika anda dapat menjawab soalan-soalan
mereka atau dapat menerangkan kelebihan-kelebihan produk itu berdasarkan
pengalaman anda sendiri, maka usaha promosi anda itu akan lebih meyakinkan
prospek dan ini sudah tentu merupakan satu kebaikan buat anda. Mencuba dulu
produk adalah satu ‘advantage’ buat anda bukan satu kemestian!
3.
Tidak melakukan kajian pasaran dengan baik
Untuk
mendapatkan program affiliate yang betul, anda mestilah melakukan kajian yang
berkesan: baca artikel, perkembangan affiliate marketing, maklumat review dan
blog. Tidak meletakkan diri anda sebagai pelanggan akan menyukarkan usaha
promosi anda. Cuba fokuskan terhadap sebuah produk sahaja untuk setiap promosi
yang dilakukan.
Tidak
melakukan kajian keyword yang berkesan akan menghalang anda dari mengenalpasti
pasaran manakah yang paling menguntungkan dan produk manakah yang sesuai untuk
dijual di Internet. Selain dari kepelbagaian tools keyword yang membantu anda menjana keyword yang baik, anda
juga hendaklah fokuskan kepada SEO (Search Engine Optimization) yang akan
membantu affiliate marketing anda.
Beberapa
langkah yang penting dalam kajian keyword yang efektif ialah:
·
Menghasilkan
senarai yang berkesan dan menyemaknya berulang kali
·
Mahirkan
diri menggunakan tools kajian keyword
·
Memuktamadkan
senarai tersebut
·
Rancangkan
‘serangan’ anda
·
Ulangi
langkah-langkah di atas
Langkah
yang paling penting dalam kajian keyword yang efektif ialah menghasilkan
senarai dan menyemaknya berulang kali. Ini adalah proses yang agak perlahan dan
melibatkan beberapa langkah-langkah yang penting. Pertama, anda hendaklah
membina senarai keyword yang berpotensi dengan menggunakan teknik brainstorming terhadap mana-mana
perkataan atau frasa yang anda fikir akan digunakan oleh pelanggan apabila
membuat carian di enjin carian yang relevan dengan produk anda.
Kedua,
cuba dapatkan perkataan-perkataan yang membayangkan servis yang anda tawarkan
itu. Untuk mendapatkan lebih idea, cubalah berbincang dengan kenalan-kenalan
atau sanak-saudara anda yang boleh membantu.
Mempromosikan
produk affiliate yang kurang mendapat permintaan dengan mengabaikan persaingan
dan kajian pasaran untuk mengenalpasti tahap efisyen produk tersebut adalah
sesuatu yang patut anda takuti. Pastikan juga ramai pelanggan yang berpuas hati
dengan program affiliate yang anda pilih itu.
4.
Mempromosikan terlalu sedikit produk
Apabila
anda berkecimpung dalam bisnes ini, adalah penting untuk anda tahu bahawa anda
perlu memperbanyakkan pilihan yang ditawarkan kepada para pelanggan. Memang
benar, di awal penglibatan anda dengan affiliate marketing anda hendaklah fokus
terhadap sebuah produk sahaja. Tetapi jika anda kekal mempromosikan sebuah
produk sahaja, maka ia tidak akan mendatangkan keuntungan yang stabil kepada
anda.
5.
Mempromosikan terlalu banyak produk
Ini
adalah kesilapan paling umum dilakukan oleh affiliate marketer yang masih baru.
Sudah tentu, di awal pembabitan ke dalam bidang affiliate marketing tujuan
mereka adalah untuk mempromosikan seberapa banyak produk yang mungkin demi untuk mendapatkan keuntungan
yang banyak dengan seberapa segera. Sebenarnya aggapan begini adalah jelas
sekali salah kerana mempromosikan sebuah produk sahaja pun memerlukan masa yang
banyak.
Jika
anda mempromosikan lebih dari satu produk, secara lojiknya anda terpaksa
meluangkan sedikit masa untuk setiap produk atau dengan kata lain anda tidak
mampu untuk memfokuskan terhadap pemasaran untuk semua produk dengan sebaiknya.
Ini sudah tentulah akan membawa kepada masalah usaha promosi yang kurang
efektif.
6.
Fokus kepada
program affiliate, bukannya terhadap produk
Adalah satu perkara yang sangat
penting untuk anda ingat bahawa anda cuba memasarkan produk dan bukannya
program affiliate. Oleh itu jangan sesekali lupa tentang produk yang dipromosi.
Tumpukan perhatian bulat-bulat kepada produk tersebut dan pembinaan teknik
promosi yang berkesan.
Kami tidak katakan yang
persaingan adalah sesuatu yang negatif, anda perlu kekal bersaing, tetapi anda
juga haruslah bermurah hati untuk berkongsi maklumat dan memanfaatkan
sumber-sumber penting seperti link-link tertentu dan blog dengan affiliate lain
untuk sama-sama membuat jualan.
7.
Gagal melabur
di dalam pengiklanan yang berdaya maju
Jangan menggunakan material yang
salah. Untuk tujuan ini, tumpukan sepenuh perhatian terhadap respon pasaran
yang menjadi sasaran anda dan anda sudah pasti boleh mengetahui pengiklanan
jenis manakah yang lebih berkesan untuk usaha promosi yang anda jalankan.
Beberapa langkah yang perlu anda berikan lebih perhatian: melabur dalam
endorsan yang baik, banner, emel dan link.
Sesetengah pasaran memberikan respon
yang baik untuk mana-mana elemen tersebut. Bagaimanapun anda mestilah
memastikan yang setiap pengiklanan anda adalah bermaklumat dan mempunyai
kandungan yang berdaya-saing yang akan meningkatkan lagi kredibiliti syarikat
anda. Ini akan menyebabkan peningkatan jualan yang dilakukan terhadap pelanggan
yang berpuas hati.
8.
Mengabaikan
proses SEO (Search Engine Optimization)
9.
Fokus kepada
produk, bukan laman web
Memfokuskan kepada produk adalah
satu perbuatan yang baik apabila anda berniat untuk berjaya dalam bisnes ini,
tetapi jika tumpuan hanya diberikan kepada produk semata-mata dan mengabaikan
laman web akan membawa kesusahan kepada anda. Oleh itu sentiasalah memasukkan
bahan-bahan baru ke dalam web anda dan anda harus ingat, laman web anda
mempengaruhi laku atau tidak produk yang anda jual.
Jika anda inginkan orang ramai
datang membeli dari anda, maka cuba ambil pendekatan yang berbeza dari
affiliate-affiliate lain, bertindak secara kretif dan inovatif untuk laman web
anda. Ingatlah bahawa produk tersebut adalah bonus tambahan kepada
pelanggan-pelanggan anda.
10.
Gagal
untuk mengikuti perkembangan industri produk pilihan anda
Adalah merupakan satu pengetahuan
yang umum bahawa kita tinggal di dunia yang perubahan merupakan proses
kuncinya. Hal yang sama juga terjadi di dalam dunia perniagaan internet.
Adalah penting untuk anda terus
mengikuti perkembangan semasa tentang industri produk pilihan anda. Ingatlah
bahawa ini adalah persaingan jadi mengikuti perkembangan industri produk adalah
sesuatu yang sangat penting.
11.
Tidak
bersedia untuk bertukar pendapat, pengalaman dan pengetahuan
Tidak aktif dalam pembabitan di
forum-forum popular, laman-laman web membership atau ruang chat adalah
merupakan kesilapan yang besar kerana di sinilah para entrepreneur pemasaran
boleh mengenalpasti apakah masalah-masalah yang timbul dalam pasaran semasa.
Adalah merupakan satu sikap yang tidak profesional
untuk tidak mengikuti atau mendapatkan maklumat terbaru dari masa ke semasa.
Bertukar-tukar pengalaman adalah peluang yang hebat untuk anda mendapatkan
lebih maklumat tentang niche affiliate marketing dan untuk mengenalpasti produk
yang manakah yang mempunyai permintaan paling tinggi di pasaran. Selain itu,
bertukar pengalaman juga boleh melahirkan idea yang baru tentang bagaimana
untuk memajukan lagi teknik promosi dan pembinaan laman web anda.
Melalui pengalaman orang lain juga anda boleh mendapat
pengajaran, tahu apa yang patut anda lakukan dan apa yang patut anda elakkan.
Kesimpulannya,
jika anda dapat mengelakkan kesilapan-kesilapan di atas, mampu mengikuti
cadangan dan menganalisa maklumat yang diperolehi, anda tidak akan gagal untuk
mencari apakah produk yang benar-benar sesuai untuk anda promosikan. Fokuskan
terhadap masalah yang dihadapi oleh orang ramai di Internet dan cuba cari jalan
penyelesaiannya. Jika anda benar-benar berminat terhadap produk itu maka anda
akan jumpa kunci kejayaannya!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan