Beberapa perkara
yang perlu diambil perhatian oleh mereka yang berurusan dengan agen affiliate
mereka:
1.
Bergaul
dengan agen affiliate anda dan bantulah mereka dengan apa sahaja yang anda
mampu; bahan-bahan pemasaran, diskaun dan sebagainya. Ajarkan kepada mereka
bagaimana untuk menjual produk anda dengan berkesan.
2.
Gunakan
network affiliate sebagai saluran jualan affiliate anda. Kelebihannya adalah
ketara; jaringan affiliate yang lebih besar, penonjolan bisnes yang lebih baik
serta kurang teknikal dan masalah kewangan. Hal ini sama juga dengan affiliate
kerana sebahagian besar mereka lebih suka jaringan affiliate berbanding dengan
program-program affiliate yang biasa.
3.
Bayarlah
komisyen untuk affiliate anda pada tarikh dan waktu yang tetap. Satu perkara
yang pasti; semakin pendek jarak waktu setiap pembayaran yang dibuat maka lebih
baik lagi. Kebanyakan agen affiliate sangat sensitif dengan polisi pembayaran
yang rumit dan mengenakan pelbagai sekatan dan penalti terhadap mereka – ada
kemungkinan mereka akan berhenti menjadi affiliate anda jika itu yang berlaku.
4.
Sentiasalah
memberikan insentif kepada para affiliate anda dan berikan sebab untuk mereka
terus melakukan yang lebih baik lagi. Anda boleh lakukan ini melalui frasa
merekrut affiliate, tetapi adalah lebih penting lagi untuk anda ‘menginsentif’
para affiliate yang sedia ada. Cuba penuhi permintaan top affiliate, walaupun
ianya tentang peningkatan jumlah komisyen; jika itulah yang mereka minta.
Pertimbangkan juga ganjaran yang berpatutan kepada mereka seperti kebolehan
menjana sendiri diskaun mereka atau penghargaan untuk pembaharuan sesebuah
software, sebagai contoh.
5.
Berkomunikasilah
dengan para affiliate anda tetapi jangan melampau dalam melakukannya! Berkongsilah
dengan mereka perkembangan pembangunan dan promosi produk anda dan sebagainya.
Majoriti affiliate lebih suka berkomunikasi melalui emel dengan pengurus
mereka. Adalah baik untuk anda menghantar newsletter
atau direct message kepada para
affiliate anda 2 kali sebulan. Pertimbangkan juga untuk memposting maklumat-maklumat
tersebut di blog, Twitter, Facebook atau sebagainya.
6.
Perhatikan
kempen-kempen Pay Per Click (PPC); jika anda melakukan perkara yang sama,
mereka mungkin melakukannya dengan lebih baik lagi. Anda mestilah mengukuhkan
polisi berkaitan dengannya kerana peratusan affiliate yang mempromosikan link
affiliate mereka melalui PPC adalah agak tinggi.
7. Jangan sangka seorang affiliate itu hanya
mempromosikan produk anda sahaja. Affiliate biasanya bekerja dengan berbilang
program-program affiliate dan mereka juga berkemungkinan besar akan
mempromosikan produk pesaing anda di laman web mereka. Jangan singkirkan mereka
dari senarai affiliate anda; sebaliknya, berikan mereka sebab untuk
mempromosikan produk anda dan bukan produk pesaing anda. Ini bukan bermaksud
anda hanya perlu naikkan jumlah komisyen, affiliate juga akan lebih sensitif
dengan ‘kesedaran umum’ terhadap produk anda dan cara anda sebagai pengurus
mereka, berinteraksi dengan mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan